Kategorie:
Tagi:

Jakie wsparcie otrzymasz na uczelni, mając niepełnosprawność wzrokową?

Odwiedź najpierw BON swojej uczelni, wypożycz sprzęt tyflograficzny i zadbaj o przystosowanie studenckich materiałów. Mów o swoich potrzebach!

Autor: Ola

Bardzo wielu studentów ma obawy dotyczące pójścia na studia. Często oznacza to przeprowadzkę do całkiem nowego miasta, dojazdy i nierzadko wyprowadzkę z domu. To już jest bardzo dużo, a do tego jeszcze trzeba dodać studia, które są w nowej przestrzeni, z nowymi ludźmi i materiałem. Każdy student musi przetrwać te najtrudniejsze pierwsze tygodnie. A Ty, jako student z niepełnosprawnością wzrokową, obawiasz się zapewne podwójnie. Nie wiesz, jakie wsparcie otrzymasz na swojej uczelni i czego się możesz spodziewać. Chętnie rozwiejemy kilka wątpliwości.

Zacznij od BON-u

Zawsze warto zaczynać od kontaktu z Biurem ds. Osób z Niepełnosprawnościami. Wpisujesz nazwę biura plus nazwa uczelni w wyszukiwarkę. Na pewno znajdziesz stronę i kontakt do placówki. W dziekanacie też na pewno wskażą ci drogę. Często biura te mają social media, które warto śledzić, by być na bieżąco. Specjaliści pracują tam nad wyrównywaniem szans osób z niepełnosprawnościami – kandydatów do podjęcia studiów, studentów, doktorantów oraz pozostałych pracowników uczelni. Monitorują i weryfikują procedury oraz zachowania w zakresie zgodności z przepisami. Dbają o dostępność cyfrową. Wspierają też nauczycieli akademickich w pracy z osobami z niepełnosprawnościami. Badają i wskazują, gdzie należy wprowadzić zmiany, aby istniało jak najmniej barier na różnych obszarach uczelni. Dbają także o kształtowanie właściwych postaw wobec osób z niepełnosprawnościami oraz zwiększenie świadomości, umiejętności i wiedzy pracowników w kontaktach z osobami ze szczególnymi potrzebami. Zapewniają także pomoc techniczną szkoleń oraz innych działań, podnoszących niezależność studentów i pracowników z niepełnosprawnościami. To oni współpracują z nami najczęściej w ramach zajęć ze Świadomej Kadry. Pytają, kiedy nie wiedzą, jak pomóc innym. Zazwyczaj bardzo oddani i chętni do współpracy. Dobre kontakty z nimi, na pewno będą wielką ulgą i wsparciem.

Mów o swoich potrzebach

Grupa osób z niepełnosprawnością wzrokową to osoby niewidome i słabowidzące. Odbierają oni różnie: ostrość widzenia, pole widzenia, wrażliwość na światło i kontrast, kolory oraz ruch, kształt. Zatem to jasne, że należy was traktować indywidualnie, bo macie różne potrzeby. Uświadom wykładowcę, jak może ci pomóc w zdobywaniu wiedzy. Najpierw musi ocenić posiadane możliwości uczenia i uczestniczenia w zajęciach, abyś mógł otrzymać takie same informacje jak studenci widzący.

TY jesteś ekspertem w swoim temacie. Trzeba tylko głośno o tych potrzebach mówić. Albo niekoniecznie głośno, ale można ciszej, osobiście.

Pomóż sobie pomóc

Co możesz podpowiedzieć swojemu wykładowcy:

  • proszę, czytaj, co zapisujesz na tablicy,
  • jeśli jest to możliwe, dostarcz materiały w postaci plików elektronicznych w formacie tekstowym lub html, których odczytanie nie stanowi kłopotu przy wykorzystaniu programów udźwiękawiających,
  • przy prezentacji rysunków, wykresów, diagramów proszę o słowny opis,
  • w przypadku przedstawiania eksponatów, makiet, modeli chciałbym go dotknąć (jeśli jest to możliwe) lub obejrzeć go z bliska (student słabowidzący),
  • jeśli Cię poproszę, czytelne materiały dydaktyczne dostarcz w powiększonej czcionce (rozmiar chętnie Ci udostępnię),
  • informacje o spisie lektur, zagadnieniach do egzaminu podawaj ze znacznym wyprzedzeniem, trudniej mi zdobyć literaturę w odpowiednim dla mnie formacie,
  • potrzebuję wiedzieć wcześniej o zmianie lokalizacji lub terminu zajęć (najlepiej drogą elektroniczną),
  • nie oczekuję innej formy zdawania, ale formy zaadaptowanej do moich warunków, aby była możliwie najbardziej zbliżona do obowiązującej innych studentów.

Akcja adaptacja

A czy wiesz o naszym Centrum Adaptacji Materiałów Dydaktycznych? To świetna opcja, kiedy musisz przeczytać książkę, której nie ma w brajlu lub nagranej w formie audio. A nie oszukujmy się, takich książek są miliony. Nie musisz też wtedy nikogo prosić o jej przeczytanie, nagranie. Na dodatek zrobimy to profesjonalnie i za darmo w ramach współpracy z PFRONEM!

Format, w jakim otrzymasz książkę, zostanie wcześniej uzgodniony z tobą. Resztą zajmą się nasi eksperci. Przekładamy nie tylko „zwykły tekst”, ale też mocno techniczne i specjalistyczne podręczniki.

Dowiedz się więcej TUTAJ!

Pomoc techniczna

Dobrym pomysłem będzie pisemna zgoda na rejestrację zajęć na dyktafon (zobowiązujesz się do wykorzystania nagrań tylko w celu dydaktycznym i do nie przekazania nagrania osobom trzecim). Zapytaj także o możliwość korzystania z dodatkowego sprzętu. Wiele uczelni ma wypożyczalnię sprzętu tyfloinformatycznego.

Należą do niego:

  • tabliczki brajlowskie;
  • maszyny brajlowskie;
  • monitory brajlowskie;
  • drukarki brajlowskie;
  • lupy, lupy elektroniczne;
  • filtry;
  • kamery;
  • rejestratory dźwięku;
  • dźwiękowe zegarki.

Przystosowanie materiałów

Bardzo ważne jest przystosowanie materiałów do nauki. Mówię nie tylko o materiałach od wykładowców. Ale też twoich notatek, aby łatwiej korzystało ci się z wiedzy.

  • Materiały dźwiękowe

W przygotowaniu materiałów dźwiękowych pomoże oczywiście nagranie. Powinno być ono rzecz jasna w jak najlepszym formacie, bez szmerów i dodatkowych dźwięków. Tak mówi teoria. W praktyce będzie to oczywiście wyglądać inaczej, zwłaszcza na zajęciach. Sprzęt warto położyć na przykład na biurku prowadzącego, żeby jak najlepiej uchwycić słowa wykładu.  Pomocne w nagraniu będzie wyróżnienie nowych tematów i rozdziałów, co zrobią za ciebie odpowiednie programy komputerowe lub aplikacje.

Lepiej unikaj PDF-ów, sięgnij po programy tekstowe lub html, programy udźwiękawiające łatwo sobie z nimi poradzą.

  • Materiały w brajlu

Najlepszym systemem zapisu będzie oczywiście alfabet brajla. Ale jak wiesz ma tylko jedną wadę - informacja tak zapisana zajmuje znacznie więcej miejsca. Problemem jest także nieznajomość tego systemu przez ludzi widzących, raczej nie pożyczysz swoich notatek większości ludziom z grupy. Trudno też te notatki będzie skserować w najbliższym punkcie.

  • Materiały pisane

Musisz dopasować metodę do siebie. Jeśli jesteś osobą słabowidzącą, sam wiesz, jaki rozmiar czcionki będzie dla ciebie najodpowiedniejszy.

Ale dobrze korzystać z ogólnych zasad:

- tekst powinien być powiększony i dobrze rozmieszczony,

- należy unikać szybko zmieniających się informacji lub informacji pojawiającej się w różnych nieokreślonych miejscach.

- trzeba zadbać o odpowiednio duży kontrast, w jak najlepszej jakości druku, z czytelnymi wyróżnieniami, przejrzysty i czytelny,

- rysunki muszą być dobrze opisane.

- wzory matematyczne dla osób niewidomych powinny być przekształcone do postaci tekstowej np. poprzez zastosowanie odpowiedniego makropolecenia.

 

Jak widzisz, świat idzie do przodu i pod względem technologicznym może ci być o wiele łatwiej korzystać z wiedzy na uczelni. Zmienia się także świadomość kadry zarządzającej, co widać choćby po BON-ach, które są już właściwie na każdej uczelni. To, co czym musisz pamiętać, to mówienie o swoich potrzebach. Wówczas i tobie będzie łatwiej, i ludziom, których spotkasz na swojej studenckiej drodze.

Strona korzysta z plików cookies

Brak ograniczenia lub wyłączenia cookies w przeglądarce internetowej oznacza zgodę na takie korzystanie. Szczegółowe informacje w Polityce prywatności.